Salutare măi băiete!!!
E de bine sau de rău, comentează, nu te lăsa!!!

duminică, 16 mai 2010

Imperial Tour 2010 – Episode two (1) - Praga, mon amour!!!

Ziua 3 – 7 mai 2010
Praga, orasul celor o suta de turnuri, orasul de aur sau orasul celor o mie de berarii (asta-i de la mine)!!!
Vremea frumoasa de afara (contrar prognozelor care anuntau ploaie) ne bine dispune de dimineata si ne indeamna sa plecam la drum. Grupul nostru are in program un traseu clasic prin Praga, pe care noi l-am facut deja anul trecut, asa ca ne pregatim hartile, scoatem coroane de la bancomat si ne cumparam bilete de 24 de ore (100 kr = aprox. 4 EUR). Statia de metro este la cca. 500 m de hotel, iar metroul ne duce in 10 minute direct la Mustek in centrul orasului. Hotarati sa vedem cat mai multe turnuri, sa vizitam cateva berarii (mai ales eu!), si sa descoperim aurul din Praga, incepem turul nostru la Muzeul National (construit in 1888 - cel mai mare muzeu din Cehia) in Wenceslas Square. Traseul ne duce spre turnul Jindrisska (construit intre anii 1472 si 1475, are 67,7 metri inaltime, 10 etaje si 3 clopote), iar apoi catre Powder Tower (construit in secolul XV si folosit ca magazie pentru praful de pusca, de unde si numele). Imediat langa turn se afla Casa Municipala, foarte frumoasa (construita in 1911 in stil Art Nouveau) care este centru cultural si cea mai importanta sala de concerte din Praga. Din pacate, nu ne-am luat cu noi si tinutele de gala, asa ca renuntam sa mergem la un superconcert al Filarmonicii din Praga cu 60 de invitati internationali. Putem vizita, totusi, casa municipala profitand de intrarea gratuita pentru a vizita o expozitie de arta traditionala ceramica din Sardinia. Tot in Piata Republicii (Námestí Republiky - acolo eram, daca v-ati ratacit!) se afla un alt obiectiv important, Palladium Mall, asa ca urmeaza o scurta sesiune de shopping, dupa care mergem la hotel pentru pauza de pranz. Reluam turul din aceeasi piata (bun metroul asta!) si ne indreptam spre Piata Veche (Staromestske namesti - Old Town Square) cea mai animata piata a orasului. In centrul pietei se afla monumentul lui Jan Hus (nationalist si reformator ceh din secolul XV). Piata este marginita de Palatul Kinsky, bisericile Sf. Nicolae si Tyn (cea mai inalta din piata, vizibila de la distanta, 1511) si bineinteles de atractia principala a pietei, Turnul Primariei Vechi (Old Town Hall - Staromestska Radnice, construit in 1364, 70 m) cu celebrul ceas astronomic, care aduna din ora in ora sute de turisti dornici sa-si regleze ceasurile dupa ora Pragai (!). Facem si noi o pauza de un five o'clock coffee (nu am gasit ceai!), pozam, filmam si savuram aglomeratia placuta a pietei care vibreaza in (aproape) toate limbile planetei. Coplesiti de atmosfera din piata, nu mai consultam hartile si gresim traseul ajungand pe malul Vltavei intr-un loc necunoscut. Pana la urma, tot raul spre bine, reconfiguram traseul, traversam raul (pe pod!) si ajungem la un metronom urias in spatele caruia descoperim un parc plin de tineri care danseaza, skateri, ciclisti si chiar turisti. De aici mai sunt doar 2 pasi pana la Gradina Regala, infiintata de imparatul Ferdinand in sec. XVI, cu o frumoasa (dar in restaurare) resedinta regala de vara (Belvedere) si Ball Game Hall (una dintre primele sali de sport pentru membrii curtii regale). Castelul Praga cu catedrala Sf. Vitus si resedinta prezidentiala urmeaza firesc in turul nostru, urmate de coborarea spre Podul Carol cu o scurta oprire la Muzeul Kafka si la Pisarcosi.
Podul Carol (Charles Bridge - Karluv Most, constructia a inceput in anul 1357, are 515 metri lungime, 9,50 metri latime si 30 de statui de parte si de alta, prima fiind din 1683) este ca un magnet pentru grupurile de turisti condusi de ghizi cu insemne distinctive (stegulete, flori, antene, cozi de vulpe). Ne oprim si noi pentru o sedinta foto la apus de soare si odihna.
In drumul spre hotel testam si produsele KFC, si astea sunt la fel ca cele de la noi, diferenta este ca sucul la dozator (gama Pepsi) este la discretie. Profit de ocazie si imi umplu paharul pe care il iau cu mine pentru al folosi, la hotel, la stingerea unei sticlute de rum cehesc (cred!), cumparata de la un magazin chinezesc. Incercam inca o bere ceheasca (la halba) la barul hotelului, completam si cu romul si sucul aferent si suntem gata de culcare, nu inainte insa de dusuri, parfumuri si haine curate - ce credeati, ca ne culcam rapanosi?!
P.S.Am uitat sa va spun de un monument nou aparut pe undeva pe langa Piata Veche, in Piata Franz Kafka, Sculptura din chei (Key Sculpture - Klícova socha) se numeste, este inaugurat in 9 martie 2010 si este facut din 85741 de chei donate de cehi, reprezentand cea mai mare colectie de chei din lume. Cheile au fost colectate cu sprijinul Vodafone cu ocazia aniversarii a 20 de ani de la revolutia pragheza din 17.11,1989. Sculptura are 6 m inaltime, este din otel si este alcatuita din litere care formeaza cuvantul Revolutie (in ceha).
Gata pe azi, urmeaza Karlovy Vary.
Fotografii de la Praga la adresa: Fotografii Praga - 7 mai 2010
Si un playlist cu cateva filmulete de la Praga: